De akte van erfopvolging voor onroerende goederen: de ‘grijze kaart’ van onroerende goederen bij een nalatenschap

Evan
Nalatenschapsexpert
BLOG29 août 2023

In het doolhof van procedures en vereiste documenten voor een nalatenschap wordt vaak onvoldoende rekening gehouden met de akte van erfopvolging voor onroerende goederen, en soms wordt deze ook gewoonweg slecht begrepen. Toch kan deze akte voor veel erfgenamen van cruciaal belang zijn na het overlijden van een naaste aangezien ze de overdracht garandeert van de onroerende goederen van de erflater. In dit artikel overlopen we wat dit essentiële document precies inhoudt, waarvoor het dient en hoe Legacio u kan helpen bij dat proces.

Wat is een akte van erfopvolging voor onroerende goederen?

Eerst en vooral is het belangrijk om het onderscheid te maken tussen een akte van erfopvolging, die we in dit artikel toelichten, en het attest van erfopvolging. Dit laatste kan door de erfgenamen zelf worden ingediend, terwijl de akte verplicht door een notaris moet worden opgemaakt. Ook kennen beide documenten een ander doel. Waar het attest dient om de bankrekeningen van een overledene te deblokkeren, zorgt de akte voor een beschrijving van de onroerende goederen van de overledene. Beide documenten zijn echter nodig om als erfgenaam een juist beeld te krijgen waaruit de nalatenschap bestaat.

In het geval van een huwelijkscontract of testament of bij wilsonbekwame (of minderjarige) erfgenamen is een akte van erfopvolging sowieso verplicht. Ook als er sprake is van een nalatenschap met onroerende goederen, is een akte van erfopvolging sinds juli 2022 altijd verplicht, anders zullen de erfgenamen het geërfde onroerend goed niet kunnen verkopen.

De akte van erfopvolging voor onroerende goederen is een officieel document met twee belangrijke functies:

  • Aantonen van de identiteit van de erfgenamen en de overdracht van de nalatenschap: Net zoals in het klassieke attest van erfopvolging worden in dat document de erfgenamen en hun successierechten opgelijst;

  • Bewijs van de eigendomsoverdracht: Met een akte van erfopvolging wordt ondubbelzinnig aangetoond dat het eigendom van een onroerend op de correcte manier is overgegaan op de erfgenamen. Zo krijgen de erfgenamen een duidelijk beeld van de erfenis bij het overlijden van een ouder.

Wat staat er in een akte van erfopvolging voor onroerende goederen?

We weten nu wat een akte van erfopvolging is en wat het verschil is met het attest van erfopvolging. In dit deeltje gaan we dieper in op de precieze inhoud van het document, dat verplicht door een notaris moet worden opgesteld.

De inhoud en opbouw van de akte

De akte bevat de identificatie van de erfgenamen en beschrijft welke onroerende goederen en zakelijke rechten tot de nalatenschap van een overledene behoren. Op die manier ontstaat er een duidelijk, ondubbelzinnig beeld van de waarde van de nalatenschap en kan dit laatste correct worden afgehandeld, zodat de erfgenamen een juist beeld krijgen van de erfenis en van de successierechten.

Wat zijn de belangrijkste onderdelen?

De onderdelen van de akte van erfopvolging voor onroerende goederen komen overeen met de twee grote functies ervan. Enerzijds bevat ze de identificatie van de erfgenamen van de erfgenamen en de overdracht van een nalatenschap, en anderzijds vermeldt ze een bewijs van de eigendomsoverdracht, in de vorm van een duidelijke beschrijving van de onroerende goederen die deel uitmaken van de nalatenschap.

Is de akte van erfopvolging voor onroerende goederen een noodzakelijk document?

Op zich is een akte van erfopvolging niet verplicht. Toch is ze sterk aanbevolen omdat de erfgenamen de geërfde onroerende goederen anders niet kunnen verkopen.

De akte van erfopvolging is in volgende gevallen dus sowieso noodzakelijk:

  • Als de erfgenamen overwegen om het onroerend goed te verkopen of te schenken;

  • Als hun hoedanigheid van erfgenaam formeel bewezen moet worden, bijvoorbeeld in het geval van een geschil.

  • De erfgenamen overwegen om het onroerend goed te verkopen of te schenken;

  • Hun hoedanigheid van erfgenaam moet formeel bewezen worden, bijvoorbeeld in geval van een geschil.

Ook als er geen sprake is van bovenstaande gevallen, is die verklaring een wijze voorzorgsmaatregel. Met dat document worden tal van stappen vergemakkelijkt, zoals het verhuren van de eigendom, de uitvoering van werken of simpelweg om het eigendom te verzekeren.

Hulp nodig bij een nalatenschap?

Neem contact op met ons team en leg een afspraak vast, online of in één van onze burelen.
Meer weten

Hoe zit het met de kosten en duurtijd?

Om een snel beheer van de nalatenschap aan te moedigen, voorziet de wet sinds april 2023 in een voorkeurstarief voor erfgenamen die binnen zes maanden na het overlijden een aanvraag indienen. Dient u de akte van erfopvolging niet binnen de zes maanden na het overlijden in, dan betaalt u een hypothecaire retributie (285 euro per kantoor Rechtszekerheid waar de akte wordt overgeschreven) plus 50 euro registratierechten en de eventuele kosten van registratie van bijlagen.

Anders dan bij de aangifte van nalatenschap en het attest van erfopvolging, kan de akte van erfopvolging niet door de erfgenamen zelf worden ingediend, maar moet deze verplicht door een notaris worden opgemaakt.

Na het indienen van de akte van erfopvolging voor onroerende goederen heeft het kantoor Rechtszekerheid ongeveer één maand nodig om de akte van erfopvolging op te maken, waarna u het document zelf zo’n twee maanden later per post ontvangt. 

Hoe kan Legacio u helpen?

De akte van erfopvolging voor onroerende goederen kan overweldigend lijken, en vaak is het ook niet helemaal duidelijk in welke gevallen u het precies nodig hebt, om nog maar te zwijgen over de verschillen tussen de akte van erfopvolging en het attest van erfopvolging.

In dit artikel vindt u de belangrijkste info over dit document en leest u wanneer en door wie u het moet laten opstellen. Hebt u toch nog vragen, dan begeleiden we u bij Legacio graag bij elke stap. Afhankelijk van de situatie bestaan er verschillende procedures om de verklaring te verkrijgen. Ons team bepaalt welke procedure voor u het best is en zorgt ervoor dat uw dossier correct wordt opgevolgd. Of het nu gaat om een eenvoudig of een complex dossier, u kunt steeds rekenen op de expertise van Legacio.

Akte van erfopvolging voor onroerende goederen: conclusie

De akte van erfopvolging voor onroerende goederen is in zekere zin de ‘grijze kaart’ die bewijst dat u de eigenaar bent van de recent geërfde onroerende goederen. Bij Legacio kunt u er zeker van zijn dat alle procedures kundig en grondig beheerd worden. Als u vragen heeft of u hier meer over wilt weten, neem dan zeker contact met ons op. Ons team staat klaar om u informatie te verschaffen en u te begeleiden bij alle stappen.

Een afspraak of afstand of liever ter plaatse?

Contacteer ons voor onze begeleiding, waar u ook bent.
Een afspraak maken